Het Coronavirus- Hoe gaan wij hiermee om?

In verband met het Coronavirus wordt ons steeds vaker de vraag gesteld of vakanties wel doorgaan, of ons wordt om (reis)advies gevraagd. Wij volgen nauwgezet de ontwikkelingen en de adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, ANVR en RIVM op. 


Buitenhof Reizen annuleert alle reizen tot en met 30 juni 2020
In de huidige omstandigheden kunnen onze reizigers niet langer genieten van hun geboekte reis en komen zij ook steeds vaker het land van hun vakantie niet meer in. Inmiddels raadt ook de overheid af om te reizen naar het buitenland.

Om die reden hebben we besloten om alle vakanties van Buitenhof Reizen met vertrek tot en met 30 juni 2020 te annuleren. Voor alle reizen met vertrek vanaf 1 juli zullen wij medio juni besluiten nemen per bestemming en per datum in overleg met ANVR, RIVM en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op deze website zullen wij je blijven informeren. Vanzelfsprekend zullen wij persoonlijk contact met je opnemen zodra wij nieuws hebben over de reis die je bij ons geboekt hebt.
 

Voucher
Reizigers waarvan de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Meer informatie over de voucher lees je hieronder in de 'Veelgestelde vragen'.
 

Zodra de situatie verandert en er door het Ministerie een ander advies gegeven wordt, dan volgen wij dit advies uiteraard dírect op. Wij houden dit nauwlettend in de gaten en zullen een update over de berichtgeving op onze website én social media plaatsen. Indien nodig zullen wij vanzelfsprekend de reizigers/contactpersonen persoonlijk inlichten. Meer informatie over reisadviezen van het land waar je naartoe gaat lees je op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
Hier kun je jouw vakantieland invullen. Vervolgens lees je het advies van het Ministerie.

 

Veelgestelde vragen over het Coronavirus

Waarom heet het Coronavirus zo?
Als je het virus onder de elektronenmicroscoop ziet, heeft hij uitsteeksels met een bolletje erop. Dat ziet er en beetje uit als een kroon. De Latijnse naam voor kroon is Corona.
 

Wat is het huidige reisadvies?
Dit is afhankelijk per land, zelfs per regio en wijzigt regelmatig op dit moment. Kijk voor de laatste update op de site van  het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
 

Wat als ik niet meer op vakantie wil?
Je kunt jouw vakantie in principe niet zonder kosten annuleren. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.
 

Biedt het Calamiteitenfonds uitkomst?
Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie:
https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking
 

Mijn reisbestemming is getroffen door het Coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De standaard annuleringsdekking biedt hiervoor geen dekking.
 

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer op reis ben dan gepland?
Duurt jouw reis door een onvoorziene vertraging, buiten jouw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft jouw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.
 

Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten omdat ik door het Coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?
Extra reis- en verblijfkosten zijn verzekerd als jij of een medereiziger ernstig ziek wordt tijdens de reis.
 

Ik ben op reis en moet medische kosten maken door het Coronavirus. Is dit verzekerd?
Je bent verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van jouw zorgverzekering, mits je deze verzekering hebt afgesloten bij Stichting Het Buitenhof. Let op: jouw zorgverzekering dient ook dekking te bieden in het land waar je op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit de reisverzekering gedaan.

Wat gebeurt er wanneer Stichting Het Buitenhof reizen gaat annuleren?

  • We nemen contact met jou / jouw contactpersoon op om alles door te spreken. Natuurlijk kijken wij naar de mogelijkheden.
  • Als we jou niet kunnen omboeken naar een gepaste reis, ontvang je van ons een Corona-voucher. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden.
     

Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?

  • Deze Corona-voucher, met SGR garantie, is in het leven geroepen door ANVR en SGR. Hiermee blijven onze reizigers verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld.
  • Bij een annulering van een reis door Het Buitenhof, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Op de voucher & begeleidende brief staan: naam van de reiziger/hoofdboeker, relatienummer, kenmerk, waarde van de voucher (bedrag dat de voucher waard is), uitgiftedatum voucher, uiterste inleverdatum voucher.
  • Op deze voucher zijn voorwaarden van toepassing.
  • De vermelde uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
  • De geldigheid is 1 jaar na uitgiftedatum. Dit betekent dat er binnen de gestelde termijn van 1 jaar een nieuwe boeking moet worden gemaakt.
  • De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
  • Wij noteren bij jouw gegevens in ons systeem dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Bewaar deze voucher goed!
  • Binnen 1 jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij onze reisorganisatie.


Win-win. Waarom is de Corona-voucher gunstig voor reiziger én reisorganisatie?
Je hebt vorderingsrecht ter omvang van de door jou aan(betaalde) reis bij een reis die geannuleerd moet worden om redenen die niet aan de reiziger zijn toe te rekenen. Onder normale omstandigheden zouden wij in dat geval binnen 14 dagen de reissom terugbetalen. Echter, het Corona-virus veroorzaakt een uitzonderlijk groot aantal (noodzakelijke) annuleringen. Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. ANVR en SGR hebben samen een oplossing gevonden welke zowel jóu als reiziger en óns als reisorganisatie beschermt; de Corona-voucher. Het aanbieden van een voucher (juridisch gezien een waardebon) is voor reizigers én reisorganisaties gunstig; een goede zaak dat recht doet aan de belangen van beiden. SGR heeft op 16 maart jl. namelijk besloten om de zogenaamde Corona-voucher onder dekking van het garantiefonds te brengen. Deze SGR dekking blijft bestaan tot 12 maanden na afgifte van de voucher. Kun je uiteindelijk geen andere reis binnen deze periode boeken? Dán krijg jij jouw geld terug. In eerste instantie van ons en in tweede instantie van SGR. Hiermee blijf jij als reiziger verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld. Wíj kunnen jou op deze manier een waardebon ter vervanging van de waarde van de geannuleerde reis aanbieden en jíj krijgt de zekerheid dat jij jouw tegoed niet verliest. Dit alles met dank aan de dekking van het garantiefonds van SGR. Wij zijn dan ook dankbaar dat ANVR en SGR de voucher in het leven geroepen heeft. Ook overheid en consumentenorganisaties spreken zich eveneens positief uit over deze voucher.

Wil je meer weten over de Corona-voucher?
Bel ons gerust op: 0182-587050 (ma t/m vrij van 9:00-17:00) of mail naar: info@buitenhof.nl


Bekijk onderstaande video, welke is gemaakt door ANVR i.s.m. het Ministerie van Buitenlandse Zaken.