Het Coronavirus- Hoe gaan wij hiermee om?

--UPDATE 29 juni 2020--


In verband met het Coronavirus wordt ons steeds vaker de vraag gesteld of vakanties wel doorgaan, of ons wordt om (reis)advies gevraagd. Wij volgen nauwgezet de ontwikkelingen en de adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, ANVR en RIVM op. 


Stichting Het Buitenhof annuleert alle reizen tot en met 31 juli 2020
In de huidige omstandigheden kunnen onze reizigers niet langer genieten van hun geboekte reis en komen zij ook steeds vaker het land van hun vakantie niet meer in. Inmiddels raadt ook de overheid af om te reizen naar het buitenland.

Om die reden hebben we besloten om alle vakanties van Stichting Het Buitenhof  met vertrek tot en met 31 juli 2020 te annuleren. Op deze website zullen wij je blijven informeren. Vanzelfsprekend zullen wij persoonlijk contact met je opnemen zodra wij nieuws hebben over de reis die je bij ons geboekt hebt.
 

Voucher
Reizigers waarvan de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. 
 

Zodra de situatie verandert en er door het Ministerie een ander advies gegeven wordt, dan volgen wij dit advies uiteraard dírect op. Wij houden dit nauwlettend in de gaten en zullen een update over de berichtgeving op onze website én social media plaatsen. Indien nodig zullen wij vanzelfsprekend de reizigers/contactpersonen persoonlijk inlichten. Meer informatie over reisadviezen van het land waar je naartoe gaat lees je op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
Hier kun je jouw vakantieland invullen. Vervolgens lees je het advies van het Ministerie.

 

Veelgestelde vragen over het Coronavirus

Waarom heet het Coronavirus zo?
Als je het virus onder de elektronenmicroscoop ziet, heeft hij uitsteeksels met een bolletje erop. Dat ziet er en beetje uit als een kroon. De Latijnse naam voor kroon is Corona.
 

Wat is het huidige reisadvies?
Dit is afhankelijk per land, zelfs per regio en wijzigt regelmatig op dit moment. Kijk voor de laatste update op de site van  het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
 

Wat als ik niet meer op vakantie wil?
Je kunt jouw vakantie in principe niet zonder kosten annuleren. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.
 

Biedt het Calamiteitenfonds uitkomst?
Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie:
https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking
 

Mijn reisbestemming is getroffen door het Coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De standaard annuleringsdekking biedt hiervoor geen dekking.
 

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer op reis ben dan gepland?
Duurt jouw reis door een onvoorziene vertraging, buiten jouw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft jouw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.
 

Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten omdat ik door het Coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?
Extra reis- en verblijfkosten zijn verzekerd als jij of een medereiziger ernstig ziek wordt tijdens de reis.
 

Ik ben op reis en moet medische kosten maken door het Coronavirus. Is dit verzekerd?
Je bent verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van jouw zorgverzekering, mits je deze verzekering hebt afgesloten bij Stichting Het Buitenhof. Let op: jouw zorgverzekering dient ook dekking te bieden in het land waar je op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit de reisverzekering gedaan.

Wat gebeurt er wanneer Stichting Het Buitenhof reizen gaat annuleren?

  • We nemen contact met jou / jouw contactpersoon op om alles door te spreken. Natuurlijk kijken wij naar de mogelijkheden.
  • Als we jou niet kunnen omboeken naar een gepaste reis, ontvang je van ons een Corona-voucher. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden.
     

Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?

  • Deze Corona-voucher, met SGR garantie, is in het leven geroepen door ANVR en SGR. Hiermee blijven onze reizigers verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld.
  • Bij een annulering van een reis door Het Buitenhof, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Op de voucher & begeleidende brief staan: naam van de reiziger/hoofdboeker, relatienummer, kenmerk, waarde van de voucher (bedrag dat de voucher waard is), uitgiftedatum voucher, uiterste inleverdatum voucher.
  • Op deze voucher zijn voorwaarden van toepassing.
  • De vermelde uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
  • De geldigheid is 1 jaar na uitgiftedatum. Dit betekent dat er binnen de gestelde termijn van 1 jaar een nieuwe boeking moet worden gemaakt.
  • De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
  • Wij noteren bij jouw gegevens in ons systeem dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Bewaar deze voucher goed!
  • Binnen 1 jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij onze reisorganisatie.


Win-win. Waarom is de Corona-voucher gunstig voor reiziger én reisorganisatie?
Je hebt vorderingsrecht ter omvang van de door jou aan(betaalde) reis bij een reis die geannuleerd moet worden om redenen die niet aan de reiziger zijn toe te rekenen. Onder normale omstandigheden zouden wij in dat geval binnen 14 dagen de reissom terugbetalen. Echter, het Corona-virus veroorzaakt een uitzonderlijk groot aantal (noodzakelijke) annuleringen. Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. ANVR en SGR hebben samen een oplossing gevonden welke zowel jóu als reiziger en óns als reisorganisatie beschermt; de Corona-voucher. Het aanbieden van een voucher (juridisch gezien een waardebon) is voor reizigers én reisorganisaties gunstig; een goede zaak dat recht doet aan de belangen van beiden. SGR heeft op 16 maart jl. namelijk besloten om de zogenaamde Corona-voucher onder dekking van het garantiefonds te brengen. Deze SGR dekking blijft bestaan tot 12 maanden na afgifte van de voucher. Kun je uiteindelijk geen andere reis binnen deze periode boeken? Dán krijg jij jouw geld terug. In eerste instantie van ons en in tweede instantie van SGR. Hiermee blijf jij als reiziger verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld. Wíj kunnen jou op deze manier een waardebon ter vervanging van de waarde van de geannuleerde reis aanbieden en jíj krijgt de zekerheid dat jij jouw tegoed niet verliest. Dit alles met dank aan de dekking van het garantiefonds van SGR. Wij zijn dan ook dankbaar dat ANVR en SGR de voucher in het leven geroepen heeft. Ook overheid en consumentenorganisaties spreken zich eveneens positief uit over deze voucher.

Wil je meer weten over de Corona-voucher?
Bel ons gerust op: 0182-587050 (ma t/m vrij van 9:00-17:00) of mail naar: info@buitenhof.nl


Moet ik als reiziger de voucher accepteren?
Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij de annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum . Op deze voucher is een SGR garantie van toepassing. Als je als reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisorganisatie die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
 

Ik wil geen voucher maar geld terug.
In een normale situatie is het inderdaad het geval dat de reiziger wordt terugbetaald in cash. De huidige situatie voor de reisbranche is echter zo exceptioneel dat bijzondere maatregelen moeten worden getroffen. Je kan er voor kiezen je geld terug te willen ontvangen, daar heb je wettelijk gezien recht op. Echter moeten wij op dit moment onze cashflow op orde houden om aan onze betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Dit betekent dat wij pas in oktober/november (of nog later) over kunnen gaan tot het terugbetalen van jouw reissom. Dit is in overeenstemming met de ANVR en de SGR. Hou er rekening mee dat als wij in die tussentijd failliet zouden gaan, je je geld kwijt bent omdat er geen dekking door de SGR meer is. Ons advies is dus om toch te kiezen voor de voucher omdat de waarde van de voucher wel onder de dekking van de SGR valt op het moment dat Stichting Het Buitenhof failliet zou gaan. Met de voucher heb je dus de garantie dat je je geld niet kwijtraakt en kun je de voucher gebruiken om een nieuwe reis te boeken. Indien je volgend jaar geen reis wil boeken of omdat er geen geschikte reis bij zit, dan krijg je alsnog je geld terug.
 

Hoe lang is de voucher geldig?
Geldigheid van de voucher is maximaal 1 jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder SGR dekking. Je kan de voucher ook gebruiken voor zomerreizen 2021.

Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jouw betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor reis- en annuleringsverzekering krijg je terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van uw nieuwe vakantie duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan blijft het restbedrag op uw voucher staan.

Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
Dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit inzetten voor een volgende vakantie.

Ik moet nog een restbetaling overmaken, de aanbetaling heb ik al voldaan. Hoe zit dat als de reis wordt verzet naar een datum later in het seizoen?
Bij het verzetten van de reis naar een latere verschuift de restant betalingsverplichting naar een later tijdstip. Met in achtneming dat zes weken voor vertrek de reissom voldaan moet zijn.

Kan ik wachten met betaling tot ik zeker weet dat de reis doorgaat?

Nee, dat kan niet. Bij het boeken van de reis ben je met ons een reisovereenkomst aangegaan. Je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen BINNEN de gestelde termijnen. Mocht je reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor passende alternatief of wij verzenden een voucher,

Kan ik mijn reis annuleren nu er geen zekerheid is?
Natuurlijk kun je een reis annulering, maar daar zijn kosten aan verbonden. In het geval van de Coronacrisis krijg je geen geld van de verzekeringen, want dit is geen (juridische-verzekeringstechnische) reden.

Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden?
De voucher is persoonsgebonden, je mag deze niet overdragen naar iemand anders.

Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
Op jouw voucher staat een unieke code. Bij het maken van een nieuwe boeking zal deze code vermeldt dienen te worden.



Bekijk onderstaande video, welke is gemaakt door ANVR i.s.m. het Ministerie van Buitenlandse Zaken.