Het Coronavirus- Hoe gaan wij hiermee om?

Waarom heet het Coronavirus zo?
Als je het virus onder de elektronenmicroscoop ziet, heeft hij uitsteeksels met een bolletje erop. Dat ziet er en beetje uit als een kroon. De Latijnse naam voor kroon is Corona.
 

Wat is het huidige reisadvies?
Dit is afhankelijk per land, zelfs per regio en wijzigt regelmatig op dit moment. Kijk hier voor de laatste update op de site van  het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
 

Voor vertrek: Wat als ik niet meer op vakantie wil?

Situatie 1: Het Buitenhof heeft bevestigd dat de reis door gaat
Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren, in geval van annulering gelden de “normale” annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.

Situatie 2: Het Buitenhof heeft nog niet bevestigd dat de reis geannuleerd wordt, een definitief besluit wordt +/- 8-6 weken voor vertrek gecommuniceerd.
Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren. In geval van annulering gelden de gebruikelijke annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.

Kan ik wachten met betaling tot ik zeker weet dat de reis doorgaat?
Nee, dat kan niet. Bij het boeken van de reis ben je met ons een reisovereenkomst aangegaan. Je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen BINNEN de gestelde termijnen. Mocht jouw reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor een passend alternatief of wij verzenden een voucher,
 

Situatie 3: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren in verband met Corona. Ik ben zelf niet ziek, maar mijn reisbestemming is getroffen door het Coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De standaard annuleringsdekking biedt hiervoor geen dekking. Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je een Corona voucher ter waarde van de door jou gedane (aan)betaling. Dit voucher geldt vervolgens weer als (aan)betaling op een volgende vakantie.

Situatie 4: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren omdat ik in de risicogroep zit. Mijn arts adviseert om niet te reizen in verband met de Corona pandemie. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je een Corona-voucher ter waarde van de door jou gedane (aan)betaling. Dit voucher geldt vervolgens weer als (aan)betaling op een volgende vakantie.

Situatie 5: Is er dekking op de annuleringsverzekering als ik thuis in quarantaine moet blijven en niet op reis mag omdat ik in aanraking ben geweest met iemand met het virus? Als je zelf niet ziek bent, dan is er geen dekking op de standaard annuleringsverzekering.

Biedt het Calamiteitenfonds uitkomst?
Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie:
https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking


Wat gebeurt er wanneer Stichting Het Buitenhof reizen gaat annuleren?

• We nemen contact met jou / jouw contactpersoon op om alles door te spreken. Natuurlijk kijken wij naar de mogelijkheden.
• Als we jou niet kunnen omboeken naar een gepaste reis, dit jaar of volgend jaar, ontvang je van ons een Corona-voucher. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden.

Tijdens de vakantie: Mag ik mijn reis afbreken?

Ik ben al op vakantie, en wil i.v.m. angst voor Corona mijn reis afbreken. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering voor de niet gebruikte reisdagen?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking.

Het coronavirus is bij mij of een reisgenoot vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De annuleringsdekking biedt dekking voor het annuleren of afbreken van een reis omdat jij of een medereiziger Corona heeft.

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer op reis ben dan gepland?

Duurt jouw reis door een onvoorziene vertraging, buiten jouw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft jouw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.

Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten omdat ik door het Coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?
Extra reis- en verblijfkosten zijn verzekerd als jij of een medereiziger ernstig ziek wordt tijdens de reis.

Ik ben op reis en moet medische kosten maken door het Coronavirus. Is dit verzekerd?
Je bent verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van jouw zorgverzekering, mits je deze reisverzekering hebt afgesloten bij Stichting Het Buitenhof. Let op: jouw zorgverzekering dient ook dekking te bieden in het land waar je op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit de reisverzekering gedaan.
 

Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?

Reizigers waarvan de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Meer informatie over de voucher lees je in de Veelgestelde vragen.

Zodra de situatie verandert en er door het Ministerie een ander advies gegeven wordt, dan volgen wij dit advies uiteraard direct op. Wij houden dit nauwlettend in de gaten en zullen een update over de berichtgeving op onze website én social media plaatsen. Indien nodig zullen wij vanzelfsprekend de reizigers/contactpersonen persoonlijk inlichten. Meer informatie over reisadviezen van het land waar je naar toe gaat lees je op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen Hier kun je jouw vakantieland invullen. Vervolgens lees je het advies van het Ministerie.

  • Deze Corona-voucher, met SGR garantie, is in het leven geroepen door ANVR en SGR. Hiermee blijven onze reizigers verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld.
  • Bij een annulering van een reis door Het Buitenhof, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Op de voucher en begeleidende brief staan: naam van de reiziger/hoofdboeker, relatienummer, kenmerk, waarde van de voucher (bedrag van de gedane (aan)betaling), uitgiftedatum voucher, uiterste inleverdatum voucher.
  • Op deze voucher zijn voorwaarden van toepassing.
  • De vermelde uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
  • De geldigheid is één jaar na uitgiftedatum. Dit betekent dat er binnen de gestelde termijn van één jaar een nieuwe boeking moet worden gemaakt.
  • De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
  • Wij noteren bij jouw gegevens in ons systeem dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Bewaar deze voucher goed!
  • Binnen één jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij onze reisorganisatie.


Win-win. Waarom is de Corona-voucher gunstig voor reiziger én reisorganisatie?
Je hebt vorderingsrecht ter omvang van de door jou aan(betaalde) reis bij een reis die geannuleerd moet worden om redenen die niet aan de reiziger zijn toe te rekenen. Onder normale omstandigheden zouden wij in dat geval binnen 14 dagen de reissom terugbetalen.


Echter, het Corona-virus veroorzaakt een uitzonderlijk groot aantal (noodzakelijke) annuleringen. Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. ANVR en SGR hebben samen een oplossing gevonden welke zowel jóu als reiziger en óns als reisorganisatie beschermt; de Corona-voucher.

Het aanbieden van een voucher (juridisch gezien een waardebon) is voor reizigers én reisorganisaties gunstig; een goede zaak dat recht doet aan de belangen van beiden. SGR heeft op 16 maart jl. namelijk besloten om de zogenaamde Corona-voucher onder dekking van het garantiefonds te brengen. Deze SGR dekking blijft bestaan tot 12 maanden na afgifte van de voucher. Hiermee blijf jij als reiziger verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld. Wíj kunnen jou op deze manier een waardebon ter vervanging van de waarde van de geannuleerde reis aanbieden en jíj krijgt de zekerheid dat jij jouw tegoed niet verliest. Dit alles met dank aan de dekking van het garantiefonds van SGR.


Moet ik als reiziger de voucher accepteren?
Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij de annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is een SGR garantie van toepassing. Als je als reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisorganisatie die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
 

Ik wil geen voucher maar geld terug.
In een normale situatie is het inderdaad het geval dat de reiziger wordt terugbetaald in cash. De huidige situatie voor de reisbranche is echter zo exceptioneel dat bijzondere maatregelen moeten worden getroffen. Je kunt er voor kiezen je geld terug te willen ontvangen, daar heb je wettelijk gezien recht op. Echter moeten wij op dit moment onze cashflow op orde houden om aan onze betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Dit betekent dat wij pas aan het einde van het eerste kwartaal 2021 (of nog later) over kunnen gaan tot het terugbetalen van jouw reissom. Dit is in overeenstemming met de ANVR en de SGR. Hou er rekening mee dat als wij in die tussentijd failliet zouden gaan, je je geld kwijt bent omdat er geen dekking door de SGR meer is. Ons advies is dus om toch te kiezen voor de voucher omdat de waarde van de voucher wel onder de dekking van de SGR valt op het moment dat Stichting Het Buitenhof failliet zou gaan. Met de voucher heb je dus de garantie dat je je geld niet kwijtraakt en kun je de voucher gebruiken om een nieuwe reis te boeken. Indien je volgend jaar geen reis wil boeken of omdat er geen geschikte reis bij zit, dan krijg je alsnog je geld terug.
 

Hoe lang is de voucher geldig?
Geldigheid van de voucher is maximaal één jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder SGR dekking. Je kunt de voucher ook gebruiken voor zomerreizen 2021.

Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jou betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor reis- en annuleringsverzekering krijg je terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van jouw nieuwe vakantie duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan blijft het restbedrag op uw voucher staan.

Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
Dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit inzetten voor een volgende vakantie.

Ik moet nog een restbetaling overmaken, de aanbetaling heb ik al voldaan. Hoe zit dat als de reis wordt verzet naar een datum later in het seizoen?
Bij het verzetten van de reis naar een latere verschuift de restant betalingsverplichting naar een later tijdstip. Met in achtneming dat zes weken voor vertrek de reissom voldaan moet zijn.

Kan ik wachten met betaling tot ik zeker weet dat de reis doorgaat?

Nee, dat kan niet. Bij het boeken van de reis ben je met ons een reisovereenkomst aangegaan. Je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen BINNEN de gestelde termijnen. Mocht jouw reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor een passend alternatief of wij verzenden een voucher,

Kan ik mijn reis annuleren nu er geen zekerheid is?
Natuurlijk kun je een reis annuleren, maar daar zijn kosten aan verbonden. In het geval van de Coronacrisis krijg je geen geld van de verzekeringen, want dit is geen (juridische-verzekeringstechnische) reden.

Is de voucher persoonsgebonden of mag deze ook overgedragen worden?
De voucher is persoonsgebonden, je mag deze niet overdragen aan iemand anders.

Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
Op jouw voucher staat een unieke code. Bij het maken van een nieuwe boeking zal deze code vermeld dienen te worden.

Wanneer ik de voucher inwissel voor een nieuwe reis en Het Buitenhof gaat daarna failliet, ben ik dan mijn geld kwijt?
Nee, dan ben je verzekerd via Stichting Garantiefonds Reisgelden (hetzelfde garantiefonds waar de dekking van het Corona-voucher onder valt). Je loopt dus geen financieel risico wanneer je een reis voor bijvoorbeeld volgend jaar boekt.
 

Groepsreizen in Coronatijd, hoe veilig is dat?
Wanneer je een groepsreis boekt ga je met een groep mensen op reis. Dat betekent dan ook dat wij als groep bij elkaar zijn en samen genieten van een mooie vakantie. Het betekent ook dat we ons niet altijd kunnen houden aan de 1,5 meter richtlijn. Denk hier bijvoorbeeld aan bij het rijden in minibusjes/touringcars, excursies en indeling aan eettafels en slaapkamers. Daarom is het ook zo belangrijk om voor vertrek je gezondheid te controleren (dit noemen we triage) en bij enige twijfel ons te informeren. Daarnaast dragen we onze mondkapjes onze minibusjes en touringcars. Tijdens de vakantie leven we in onze eigen Buitenhof-Bubbel: we blijven als groep bij elkaar en vermijden zo veel mogelijk contacten met mensen buiten onze groep. Vanzelfsprekend houden we hier de 1,5 meter richtlijn aan en dragen onze mondkapjes op locaties waar veel mensen zijn en waar dit straat voorgeschreven (winkels, openbaar vervoer, etc).

Hoe zorgen we samen voor een veilige Buitenhof Bubbel?
Samen met de RIVM en de ANVR hebben wij richtlijnen opgesteld om op een verantwoorde manier groepsreizen tijdens Coronatijd te kunnen uitvoeren. Vanzelfsprekend houden we ons aan deze richtlijnen en proberen we zo min mogelijk contact te hebben met mensen buiten onze eigen groep. Binnen onze groep, onze zogenaamde Buitenhof Bubbel, nemen wij een aantal voorzorgsmaatregelen, denk bijvoorbeeld aan:

Kort vóór vertrek zullen wij contact met je opnemen om te vragen naar jouw gezondheid (triage). Daarnaast vragen wij je ook om een schriftelijke gezondheidsverklaring. Wanneer naar aanleiding van deze triage twijfels ontstaan, zullen we dit met je bespreken. We doen er alles aan om jou, jouw medereizigers én onze vrijwilligers een veilige vakantieomgeving te bieden.

Voordat je in onze minibus of touringcar stapt, ontsmetten we eerst onze handen en doen ons mondkapje voor. In de bus dragen we dit mondkapje en zo zorgen we er samen voor dat we zo veilig mogelijk op pad kunnen gaan.

We volgen natuurlijk de richtlijnen op gebied van dragen van mondkapjes in openbare ruimtes, winkels, musea, etc. Samen zorgen we goed voor elkaar.

In onze hotels en groepsaccommodaties blijven wij als groep bij elkaar en maken gebruik van vaste zitplaatsen aan kleine tafels. Zo houden we afstand, maar blijft het toch gezellig!

Wanneer we in bungalows van Landal of CenterParcs verblijven is het niet altijd mogelijk om op 1,5 meter afstand tot elkaar te blijven. Hier letten we daarom extra op de hygiënische maatregelen, zoals regelmatig handen wassen, het luchten van de bungalow, zorgen voor een vaste tafelindeling, etc.

In de slaapkamers zorgen wij ervoor dat bedden uit elkaar geschoven kunnen worden.

Tijdens Groep-in-Groep-reizen reizen we als groepje binnen een grotere groep met reizigers van De Jong Intra Vakanties. Tijdens deze reis is er in mindere mate sprake van een Buitenhof Bubbel. Immers, we hebben hier wel contact met andere gasten. Tijdens deze vakanties zij wij extra alert op het gebruik van mondkapjes, handgel en vaste zitplaatsen in de touringcar.
 

Moet ik een mondkapje dragen?
Het antwoord hierop is “ja”: Het dringende advies van onze overheid is om in de publieke binnenruimte een mondkapje te dragen; dit geldt voor iedereen. Er zijn echter wel uitzonderingen:

mensen die vanwege hun (zichtbare of onzichtbare) beperking of chronische ziekte niet in staat zijn een mondkapje te dragen of die daarvan ernstig ontregeld raken, zijn vrijgesteld.

mensen die spreken met of iemand assisteren die vanwege een auditieve beperking moeten kunnen liplezen of vanwege een verstandelijke of communicatieve beperking afhankelijk is van non-verbale visuele signalen zijn van het dringende advies uitgezonderd.

begeleiders van mensen met een beperking zijn ook uitgezonderd, wanneer de persoon met de beperking door de interactie/begeleiding door iemand met een mondkapje ernstig ontregeld raakt.


 Wat is het huidige reisadvies?

Dit is afhankelijk per land, zelfs per regio en wijzigt regelmatig. Kijk voor de laatste update op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/reizen-buitenland & https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/op-vakantie-in-nederland


Is het verstandig om nu al een vakantie te boeken voor 2021?

Ja, dat is het zeker! Natuurlijk hebben we geen glazen bol en kunnen we de toekomst niet voorspellen, maar we kunnen je wel de volgende zekerheden bieden:

* Hoe eerder je boekt, hoe groter de kans is dat jouw eerste keus vakantie nog beschikbaar is. Dit geldt met name voor de beperkte beschikbaarheid van bijvoorbeeld 1-persoonskamers of de mogelijkheid om hulpmiddelen mee te nemen.

* Wanneer je een Corona-voucher hebt ontvangen als gevolg van de annulering van jouw vakantie in 2020, kan je dit voucher weer inwisselen bij boeking van een nieuwe vakantie. Hierdoor heb je jouw vakantie voor 2021 al (deels) betaald.

* Zodra je een nieuwe vakantie boekt, valt deze boeking onder de garantie van SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden. Dat betekent dat je er altijd van verzekerd bent dat jouw (aan)betaling terugbetaald wordt indien wij in financieel zwaar weer terecht komen. Dit geldt dus ook wanneer je jouw Corona-voucher inwisselt bij boeking van een nieuwe reis: de waarde van dit voucher wordt dan de (aan)betaling op de nieuwe reis en is dus verzekerd!

* Mocht het Corona-virus in 2021 reden zijn dat wij de reis niet kunnen uitvoeren, wordt de reis kosteloos geannuleerd. In deze situatie ontvang je jouw (aan)betaling terug.

* Omdat we zo wie zo niet weten hoe de toekomst eruit ziet adviseren wij je dringend om een Allrisk Annuleringsverzekering af te sluiten. Deze verzekering biedt je mogelijkheden om jouw vakantie te annuleren om de onvoorziene reden (en buiten jouw schuld) die voor jou belangrijk is. Afhankelijk van de reden ontvang je 75-100% van de annuleringskosten terug. Let wel: annuleren als gevolg van Corona is niet altijd verzekerd: dit is afhankelijk van het moment van boeken en het reisadvies dat dan geldt voor het betreffende land. https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-update


Bekijk onderstaande video, welke is gemaakt door ANVR i.s.m. het Ministerie van Buitenlandse Zaken.