Het Coronavirus- Hoe gaan wij hiermee om?

--UPDATE 18 september 2020--

In verband met alle berichten over het Coronavirus wordt ons regelmatig de vraag gesteld of vakanties doorgaan of geannuleerd worden. Ook wordt ons om (reis)advies gevraagd. Bij alle beslissingen die wij nemen én adviezen die wij geven volgen wij de richtlijnen, noodverordeningen en reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANVR en RIVM op. De situatie kan per dag wijzigen, dus houd onze website goed in de gaten. Mocht een wijziging betrekking hebben op jouw reis, dan zullen we je natuurlijk direct persoonlijk informeren.

Richtlijn Aangepaste Vakanties

In samenwerking met de Vereniging Gehandicaptenraad Nederland, de belangenvereniging Ieder(in), de ANVR én het RIVM hebben wij een richtlijn opgesteld om een aantal vakanties te kunnen uitvoeren in Nederland. Bekijk hier de richtlijnen.

Stichting Het Buitenhof annuleert alle reizen naar het buitenland in 2020

Met pijn in ons hart hebben wij namelijk besloten alle reizen naar het buitenland met vertrek in 2020 te annuleren. Graag willen wij je uitleggen waarom wij dit besluit hebben genomen.

Ook al zijn grenzen weer geopend en is reizen naar het buitenland weer mogelijk, dit geldt voornamelijk voor kleine groepjes zoals gezinnen, echtparen en vrienden. Voor grotere groepen mensen is reizen minder gemakkelijk, omdat veel landen nog strenge(re) voorwaarden hanteren voor het houden van afstand, het dragen van mondkapjes en regels met betrekking tot quarantaine. Dit alles maakt dat het vakantiegevoel minder plezierig is en de gezondheidsrisico’s groter worden.

Wij wensen al onze reizigers een zorgeloze, ontspannen en veilige vakantie toe. Omdat veiligheid van onze reizigers (én onze vrijwilligers) en onbezorgd vakantie vieren bij ons voorop staat, maar we het risico op dit moment nog te groot vinden, zullen reizen naar het buitenland de komende periode nog niet doorgaan. In de huidige omstandigheden kunnen onze reizigers niet langer genieten van hun geboekte reis en komen zij ook steeds vaker het land van hun vakantie niet meer in. Daarbij geldt tevens dat de Richtlijn Aangepaste Vakanties alleen geldt voor reisbestemmingen in Nederland.

Stichting Het Buitenhof annuleert een aantal reizen met bestemming Nederland
Ondanks de recente versoepelingen en de door RIVM goedgekeurde Richtlijn, heeft Stichting Het Buitenhof toch besloten een aantal vakanties met reisbestemming Nederland te annuleren. Dat is natuurlijk heel jammer, maar we willen de zekerheid hebben dat we tijdens jouw vakantie kunnen voldoen aan alle geldende richtlijnen. Ook is gebleken dat sommige accommodaties niet voldoen aan bepaalde voorwaarden en daarom besloten hebben om dit seizoen gesloten te blijven. Is jouw vakantie geannuleerd en wil je toch nog een weekje weg? Kijk op onze website of bel met onze collega’s, we hebben beslist nog wel een plekje beschikbaar op een andere vakantie!

Stichting Het Buitenhof organiseert vakanties in Nederland

Vanaf 1 augustus zullen een aantal vakanties met een bestemming in Nederland uitgevoerd worden. Om je goed voor te bereiden op jouw reis willen we je graag informeren over alle maatregelen die we met elkaar moeten nemen als gevolg van het Coronavirus. We willen immers graag dat je op een veilige manier kunt genieten van jouw vakantie! Lees hier de maatregelen die wij treffen.

 

Veelgestelde vragen over het Coronavirus

Waarom heet het Coronavirus zo?
Als je het virus onder de elektronenmicroscoop ziet, heeft hij uitsteeksels met een bolletje erop. Dat ziet er en beetje uit als een kroon. De Latijnse naam voor kroon is Corona.
 

Wat is het huidige reisadvies?
Dit is afhankelijk per land, zelfs per regio en wijzigt regelmatig op dit moment. Kijk hier voor de laatste update op de site van  het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
 

Voor vertrek: Wat als ik niet meer op vakantie wil?

Situatie 1: Het Buitenhof heeft bevestigd dat de reis door gaat
Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren, in geval van annulering gelden de “normale” annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.

Situatie 2: Het Buitenhof heeft nog niet bevestigd dat de reis geannuleerd wordt, een definitief besluit wordt +/- 8-6 weken voor vertrek gecommuniceerd.
Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren. In geval van annulering gelden de gebruikelijke annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.

Kan ik wachten met betaling tot ik zeker weet dat de reis doorgaat?
Nee, dat kan niet. Bij het boeken van de reis ben je met ons een reisovereenkomst aangegaan. Je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen BINNEN de gestelde termijnen. Mocht jouw reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor een passend alternatief of wij verzenden een voucher,
 

Situatie 3: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren in verband met Corona. Ik ben zelf niet ziek, maar mijn reisbestemming is getroffen door het Coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De standaard annuleringsdekking biedt hiervoor geen dekking. Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je een Corona voucher ter waarde van de door jou gedane (aan)betaling. Dit voucher geldt vervolgens weer als (aan)betaling op een volgende vakantie.

Situatie 4: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren omdat ik in de risicogroep zit. Mijn arts adviseert om niet te reizen in verband met de Corona pandemie. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je een Corona-voucher ter waarde van de door jou gedane (aan)betaling. Dit voucher geldt vervolgens weer als (aan)betaling op een volgende vakantie.

Situatie 5: Is er dekking op de annuleringsverzekering als ik thuis in quarantaine moet blijven en niet op reis mag omdat ik in aanraking ben geweest met iemand met het virus? Als je zelf niet ziek bent, dan is er geen dekking op de standaard annuleringsverzekering.

Biedt het Calamiteitenfonds uitkomst?
Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie:
https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking


Wat gebeurt er wanneer Stichting Het Buitenhof reizen gaat annuleren?

• We nemen contact met jou / jouw contactpersoon op om alles door te spreken. Natuurlijk kijken wij naar de mogelijkheden.
• Als we jou niet kunnen omboeken naar een gepaste reis, dit jaar of volgend jaar, ontvang je van ons een Corona-voucher. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden.

Tijdens de vakantie: Mag ik mijn reis afbreken?

Ik ben al op vakantie, en wil i.v.m. angst voor Corona mijn reis afbreken. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering voor de niet gebruikte reisdagen?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking.

Het coronavirus is bij mij of een reisgenoot vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De annuleringsdekking biedt dekking voor het annuleren of afbreken van een reis omdat jij of een medereiziger Corona heeft.

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer op reis ben dan gepland?

Duurt jouw reis door een onvoorziene vertraging, buiten jouw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft jouw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.

Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten omdat ik door het Coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?
Extra reis- en verblijfkosten zijn verzekerd als jij of een medereiziger ernstig ziek wordt tijdens de reis.

Ik ben op reis en moet medische kosten maken door het Coronavirus. Is dit verzekerd?
Je bent verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van jouw zorgverzekering, mits je deze reisverzekering hebt afgesloten bij Stichting Het Buitenhof. Let op: jouw zorgverzekering dient ook dekking te bieden in het land waar je op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit de reisverzekering gedaan.
 

Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?

Reizigers waarvan de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Meer informatie over de voucher lees je in de Veelgestelde vragen.

Zodra de situatie verandert en er door het Ministerie een ander advies gegeven wordt, dan volgen wij dit advies uiteraard direct op. Wij houden dit nauwlettend in de gaten en zullen een update over de berichtgeving op onze website én social media plaatsen. Indien nodig zullen wij vanzelfsprekend de reizigers/contactpersonen persoonlijk inlichten. Meer informatie over reisadviezen van het land waar je naar toe gaat lees je op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen Hier kun je jouw vakantieland invullen. Vervolgens lees je het advies van het Ministerie.

  • Deze Corona-voucher, met SGR garantie, is in het leven geroepen door ANVR en SGR. Hiermee blijven onze reizigers verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld.
  • Bij een annulering van een reis door Het Buitenhof, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Op de voucher en begeleidende brief staan: naam van de reiziger/hoofdboeker, relatienummer, kenmerk, waarde van de voucher (bedrag van de gedane (aan)betaling), uitgiftedatum voucher, uiterste inleverdatum voucher.
  • Op deze voucher zijn voorwaarden van toepassing.
  • De vermelde uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
  • De geldigheid is één jaar na uitgiftedatum. Dit betekent dat er binnen de gestelde termijn van één jaar een nieuwe boeking moet worden gemaakt.
  • De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
  • Wij noteren bij jouw gegevens in ons systeem dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Bewaar deze voucher goed!
  • Binnen één jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij onze reisorganisatie.


Win-win. Waarom is de Corona-voucher gunstig voor reiziger én reisorganisatie?
Je hebt vorderingsrecht ter omvang van de door jou aan(betaalde) reis bij een reis die geannuleerd moet worden om redenen die niet aan de reiziger zijn toe te rekenen. Onder normale omstandigheden zouden wij in dat geval binnen 14 dagen de reissom terugbetalen.


Echter, het Corona-virus veroorzaakt een uitzonderlijk groot aantal (noodzakelijke) annuleringen. Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. ANVR en SGR hebben samen een oplossing gevonden welke zowel jóu als reiziger en óns als reisorganisatie beschermt; de Corona-voucher.

Het aanbieden van een voucher (juridisch gezien een waardebon) is voor reizigers én reisorganisaties gunstig; een goede zaak dat recht doet aan de belangen van beiden. SGR heeft op 16 maart jl. namelijk besloten om de zogenaamde Corona-voucher onder dekking van het garantiefonds te brengen. Deze SGR dekking blijft bestaan tot 12 maanden na afgifte van de voucher. Hiermee blijf jij als reiziger verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld. Wíj kunnen jou op deze manier een waardebon ter vervanging van de waarde van de geannuleerde reis aanbieden en jíj krijgt de zekerheid dat jij jouw tegoed niet verliest. Dit alles met dank aan de dekking van het garantiefonds van SGR.


Moet ik als reiziger de voucher accepteren?
Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij de annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is een SGR garantie van toepassing. Als je als reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisorganisatie die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
 

Ik wil geen voucher maar geld terug.
In een normale situatie is het inderdaad het geval dat de reiziger wordt terugbetaald in cash. De huidige situatie voor de reisbranche is echter zo exceptioneel dat bijzondere maatregelen moeten worden getroffen. Je kunt er voor kiezen je geld terug te willen ontvangen, daar heb je wettelijk gezien recht op. Echter moeten wij op dit moment onze cashflow op orde houden om aan onze betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Dit betekent dat wij pas in december (of nog later) over kunnen gaan tot het terugbetalen van jouw reissom. Dit is in overeenstemming met de ANVR en de SGR. Hou er rekening mee dat als wij in die tussentijd failliet zouden gaan, je je geld kwijt bent omdat er geen dekking door de SGR meer is. Ons advies is dus om toch te kiezen voor de voucher omdat de waarde van de voucher wel onder de dekking van de SGR valt op het moment dat Stichting Het Buitenhof failliet zou gaan. Met de voucher heb je dus de garantie dat je je geld niet kwijtraakt en kun je de voucher gebruiken om een nieuwe reis te boeken. Indien je volgend jaar geen reis wil boeken of omdat er geen geschikte reis bij zit, dan krijg je alsnog je geld terug.
 

Hoe lang is de voucher geldig?
Geldigheid van de voucher is maximaal één jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder SGR dekking. Je kunt de voucher ook gebruiken voor zomerreizen 2021.

Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jou betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor reis- en annuleringsverzekering krijg je terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van jouw nieuwe vakantie duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan blijft het restbedrag op uw voucher staan.

Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
Dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit inzetten voor een volgende vakantie.

Ik moet nog een restbetaling overmaken, de aanbetaling heb ik al voldaan. Hoe zit dat als de reis wordt verzet naar een datum later in het seizoen?
Bij het verzetten van de reis naar een latere verschuift de restant betalingsverplichting naar een later tijdstip. Met in achtneming dat zes weken voor vertrek de reissom voldaan moet zijn.

Kan ik wachten met betaling tot ik zeker weet dat de reis doorgaat?

Nee, dat kan niet. Bij het boeken van de reis ben je met ons een reisovereenkomst aangegaan. Je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen BINNEN de gestelde termijnen. Mocht jouw reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor een passend alternatief of wij verzenden een voucher,

Kan ik mijn reis annuleren nu er geen zekerheid is?
Natuurlijk kun je een reis annuleren, maar daar zijn kosten aan verbonden. In het geval van de Coronacrisis krijg je geen geld van de verzekeringen, want dit is geen (juridische-verzekeringstechnische) reden.

Is de voucher persoonsgebonden of mag deze ook overgedragen worden?
De voucher is persoonsgebonden, je mag deze niet overdragen aan iemand anders.

Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
Op jouw voucher staat een unieke code. Bij het maken van een nieuwe boeking zal deze code vermeld dienen te worden.

Wanneer ik de voucher inwissel voor een nieuwe reis en Het Buitenhof gaat daarna failliet, ben ik dan mijn geld kwijt?
Nee, dan ben je verzekerd via Stichting Garantiefonds Reisgelden (hetzelfde garantiefonds waar de dekking van het Corona-voucher onder valt). Je loopt dus geen financieel risico wanneer je een reis voor bijvoorbeeld volgend jaar boekt.




Bekijk onderstaande video, welke is gemaakt door ANVR i.s.m. het Ministerie van Buitenlandse Zaken.