Het Coronavirus- Hoe gaan wij hiermee om?


Voor vertrek: Wat als ik niet meer op vakantie wil?

Ik heb een allrisk annuleringsverzekering afgesloten: biedt deze verzekering de garantie dat alle annuleringskosten vergoed worden als gevolg van Corona?
Nee, dat is geen garantie. Immers, de verzekering biedt dekking indien de situatie onvoorzien is. Ook wordt er in sommige situatie tot maximaal 75% van de annuleringskosten vergoed. Op de website van onze verzekeraar Europeesche vind je antwoord op de meest gestelde vragen: 

Situatie 1: Het Buitenhof heeft bevestigd dat de reis doorgaat

Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren, in geval van annulering gelden de “normale” annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.

Situatie 2: Het Buitenhof heeft nog niet bevestigd dat de reis geannuleerd wordt, een definitief besluit wordt +/- 8-6 weken voor vertrek gecommuniceerd.

Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren; in geval van annulering gelden de gebruikelijke annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.

Situatie 3: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren in verband met Corona. Ik ben zelf niet ziek, maar mijn reisbestemming is getroffen door het Coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?

De standaard annuleringsdekking biedt hiervoor geen dekking. Mogelijk biedt de allrisk annuleringsverzekering wel een dekking (max. 75% van de annuleringskosten). Dit is afhankelijk van de bestemming, het moment waarop jij jouw vakantie hebt geboekt en jouw persoonlijke situatie. Bespreek dit met onze collega’s op kantoor, zij adviseren je graag.
Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je binnen 14 dagen jouw (aan)betaling terug. Je ontvangt dus geen Coronavoucher.

Situatie 4: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren omdat ik in de risico groep zit. Mijn arts adviseert om niet te reizen in verband met de Corona pandemie. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Mogelijk biedt de allrisk annuleringsverzekering wel een dekking (max. 75% van de annuleringskosten). Dit is afhankelijk van de bestemming, het moment waarop jij jouw vakantie hebt geboekt en jouw persoonlijke situatie. Bespreek dit met onze collega’s op kantoor, zij adviseren je graag.
Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je binnen 14 dagen jouw (aan)betaling terug. Je ontvangt dus geen reisvoucher.
 

Situatie 5: Is er dekking op de annuleringsverzekering als ik thuis in quarantaine moet blijven en niet op reis mag omdat ik in aanraking ben geweest met iemand met het virus?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Als je een allrisk annuleringsverzekering hebt afgesloten geldt hiervoor wel een dekking, maximaal 75% van de annuleringskosten. Zie hier verdere uitleg.

Biedt het Calamiteitenfonds uitkomst?
Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie:
https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking

Wat gebeurt er wanneer Stichting Het Buitenhof reizen gaat annuleren?
• We nemen contact met jou / jouw contactpersoon op om alles door te spreken. Natuurlijk kijken wij naar de mogelijkheden.
• Als we jou niet kunnen omboeken naar een gepaste reis, dit jaar of volgend jaar, ontvang je van ons binnen 14 dagen jouw (aan)betaling retour op jouw rekening.


Tijdens de vakantie: Mag ik mijn reis afbreken?

Is er dekking op mijn annuleringsverzekering als ik onverhoopt eerder terug ben gekeerd vanwege een gewijzigd reisadvies? Bijvoorbeeld van code geel naar code oranje of rood.
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Heb je een Allrisk annuleringsdekking? Dan worden de niet-genoten reisdagen vergoed voor 75%.

Ik ben al op vakantie, en wil i.v.m. angst voor Corona mijn reis afbreken. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering voor de niet gebruikte reisdagen?

De annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking.
 

Het coronavirus is bij mij of een reisgenoot vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De standaard annuleringsverzekering en de Allrisk-annuleringsverzekering bieden dan dekking voor het annuleren van een nog te beginnen reis. Is het coronavirus bij jou of jouw reisgenoot aantoonbaar vastgesteld op het moment dat je op reis bent en terug naar huis wilt reizen? Dan biedt de annuleringsverzekering geen dekking. Je kunt dan mogelijk wel een vergoeding krijgen voor extra reis- en verblijfskosten als je een reisverzekering heeft.

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer op reis ben dan gepland?

Duurt jouw reis door een onvoorziene vertraging, buiten jouw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft jouw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.

Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten omdat ik door het Coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?

Extra reis- en verblijfkosten zijn verzekerd als jij of een medereiziger ernstig ziek wordt tijdens de reis.

Ik ben op reis en moet medische kosten maken door het Coronavirus. Is dit verzekerd?
Je bent verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van jouw zorgverzekering, mits je deze verzekering hebt afgesloten bij Stichting Het Buitenhof. Let op: jouw zorgverzekering dient ook dekking te bieden in het land waar je op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit de reisverzekering gedaan.


Wat is een Corona-voucher en hoe werkt het?

Reizigers waarvan de reis is geannuleerd in 2020, hebben een voucher ontvangen voor de betaalde reissom. Met dit voucher kan een vervangende reis op een later tijdstip geboekt worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Meer informatie over de voucher lees je hieronder.

• Deze Corona-voucher, met SGR garantie, is in het leven geroepen door ANVR en SGR. Hiermee blijven onze reizigers verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld.
• Bij een annulering van een reis door Het Buitenhof, ontvang je van ons bericht en een Corona-voucher. Op de voucher & begeleidende brief staan: naam van de reiziger/hoofdboeker, relatienummer, kenmerk, waarde van de voucher (bedrag dat de voucher waard is), uitgiftedatum voucher, uiterste inleverdatum voucher.
• Op deze voucher zijn voorwaarden van toepassing.
• De vermelde uitgiftedatum is de datum waarop wij de voucher hebben aangemaakt.
• De geldigheid is 1 jaar na uitgiftedatum. Dit betekent dat er binnen de gestelde termijn van 1 jaar een nieuwe boeking moet worden gemaakt (je hoeft dus niet binnen één jaar op reis te gaan). Mocht je de voucher niet willen gebruiken als (aanbetaling) op een nieuw reis, dan zal Het Buitenhof de waarde van de voucher overmaken op jouw rekening daags voor afloop van de geldigheidsduur van de voucher.
• De waarde van de voucher is precies gelijk aan het bedrag dat je al aan ons betaald hebt.
• Wij noteren bij jouw gegevens in ons systeem dat jij een Corona-voucher ontvangen hebt. Bewaar deze voucher goed!
• Binnen 1 jaar na de uitgiftedatum kun je bij ons de voucher inruilen om een andere reis te boeken. De voucher is dus alleen geldig bij onze reisorganisatie.

Win-win. Waarom is de Corona-voucher gunstig voor reiziger én reisorganisatie?

Je hebt vorderingsrecht ter omvang van de door jou aan(betaalde) reis bij een reis die geannuleerd moet worden om redenen die niet aan de reiziger zijn toe te rekenen. Onder normale omstandigheden zouden wij in dat geval binnen 14 dagen de reissom terugbetalen.
Echter, het Corona-virus veroorzaakt een uitzonderlijk groot aantal (noodzakelijke) annuleringen. Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. ANVR en SGR hebben samen een oplossing gevonden welke zowel jóu als reiziger en óns als reisorganisatie beschermt; de Corona-voucher.
Het aanbieden van een voucher (juridisch gezien een waardebon) is voor reizigers én reisorganisaties gunstig; een goede zaak die recht doet aan de belangen van beiden. SGR heeft op 16 maart jl. namelijk besloten om de zogenaamde Corona-voucher onder dekking van het garantiefonds te brengen. Deze SGR dekking blijft bestaan tot 12 maanden na afgifte van de voucher. Hiermee blijf jij als reiziger verzekerd dat de reeds betaalde reissom is veiliggesteld. Wíj kunnen jou op deze manier een waardebon ter vervanging van de waarde van de geannuleerde reis aanbieden en jíj krijgt de zekerheid dat jij jouw tegoed niet verliest. Dit alles met dank aan de dekking van het garantiefonds van SGR.

Hoe lang is de voucher geldig?

Geldigheid van de voucher is maximaal 1 jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder SGR dekking. Je kan de voucher ook gebruiken voor zomerreizen 2021. Mocht je de voucher niet gebruiken als (aan)betaling op een nieuwe reis, dan zal Het Buitenhof de waarde van de voucher daags voor het verlopen van de uiterste geldigheidsdatum terugstorten op jouw rekening.
 

Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jouw betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor reis- en annuleringsverzekering krijg je terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van jouw nieuwe vakantie duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan blijft het restbedrag op jouw voucher staan. Mocht je het restbedrag niet gebruiken voor een nieuwe boeking, dan zal Het Buitenhof de waarde van de voucher daags voor het verlopen van de uiterste geldigheidsdatum terugstorten op jouw rekening.


Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
Dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit inzetten voor een volgende vakantie.
 

Ik moet nog een restbetaling overmaken, de aanbetaling heb ik al voldaan. Hoe zit dat als de reis wordt verzet naar een datum later in het seizoen?
Bij het verzetten van de reis naar een latere datum verschuift de restant betalingsverplichting naar een later tijdstip, met in achtneming dat zes weken voor vertrek de reissom volledig voldaan moet zijn.
 

Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden?
De voucher is persoonsgebonden, je mag deze niet overdragen aan iemand anders.
 

Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
Op jouw voucher staat een unieke code. Bij het maken van een nieuwe boeking zal deze code vermeld dienen te worden.
 

Wanneer ik de voucher inwissel voor een nieuwe reis en Het Buitenhof gaat daarna failliet, ben ik dan met geld kwijt?
Nee, dan ben je verzekerd via Stichting Garantiefonds Reisgelden (hetzelfde garantiefonds waar de dekking van het Corona-voucher onder valt). Je loopt dus geen financieel risico wanneer je een reis voor bijvoorbeeld volgend jaar boekt.

Mijn voucher verloopt, moet ik iets doen?
De Corona-voucher is één jaar geldig na uitgiftedatum. Wanneer jij niet binnen één jaar de voucher hebt ingewisseld als (aan)betaling voor een vakantie in 2021, zal Het Buitenhof tot restitutie overgaan. Dat betekent dat wij de waarde van de voucher zullen overmaken op jouw rekening, daags voor afloop van de geldigheidstermijn. Het Buitenhof zal contact met je opnemen om jouw rekeningnummer te controleren. Kortom, jij hoeft niets te doen, Het Buitenhof regelt dit voor je!


 

Bekijk onderstaande video, welke is gemaakt door ANVR i.s.m. het Ministerie van Buitenlandse Zaken.